Hoe werkt het?
‘Ik heb vele jaren in India gewoond. Een tiffin is een roestvrijstalen lunchbox die niet weg te denken is uit het Indiase straatbeeld. Zo’n box staat daar symbool voor de gezonde belofte van de huisgemaakte maaltijd. Van origine is het idee van een tiffin dus niet zozeer dat het herbruikbaar is, maar dat het van jezelf is. Ze geloven in India niet echt in buiten de deur eten, dus dan heb je geen extra verpakkingen nodig. Wel brengen en halen ze zelfgemaakt eten bij elkaar op. In de coronaperiode kwam ik zonder werk te zitten en zag ik al die bezorgfietsen. Het persoonlijke aspect van voeding ging totaal verloren en ik vond het zonde van al die onnodige wegwerpverpakkingen. Toen besloot ik Little World Kitchen te starten. Ik ging langs kantoren die een abonnement bij mij konden afsluiten. Daarmee kreeg je één of twee keer per week een huisgemaakte lunch in tiffins. Ik heb bewust gekozen voor de zekerheid van abonnementen, want dat vergemakkelijkt de logistiek. Hierdoor is er geen statiegeld op de verpakkingen nodig en we werken ook niet met een boetesysteem. Mensen krijgen een volle tiffin van mij. Deze bestaat uit drie op elkaar gestapelde bakjes. Onderin zit het nagerecht, in het midden een salade en bovenin het warme gerecht. De tiffins worden bezorgd en opgehaald met de bakfiets, lokaal in Utrecht. Alle tiffins hebben een unieke print. Mensen waarderen het en zeggen dat het echt voelt alsof je jezelf een cadeautje geeft. Aandacht en liefde, voor het eten, jezelf en elkaar. Meer zoals het in India is. Door het vaste abonnement wordt hetzelfde aantal tiffins opgehaald dat geleverd werd.’
Bezorging en restaurant
‘Na een tijdje de bezorgservice te hebben gedaan, ben ik een restaurantje begonnen. Abonnementen doen we daarom nu niet meer, daar hebben we de capaciteit niet voor momenteel. We doen nu eenmalige bestellingen voor bedrijven vanaf tien personen. Ophalen doen we, als het lukt, de volgende dag. We begonnen vijf jaar geleden met vijftig tiffins en hebben nu nog zo’n twintig tiffins over. Een aantal zijn kapot gegaan en een aantal zijn zoekgeraakt bij klanten. Voor kleine groepen gebruiken we de tiffins. Bij grotere groepen leveren we in grotere, herbruikbare plastic bakken en verhuren we er borden en warmhoudschalen bij. Daar rekenen we extra voor zodat ik iemand kan inhuren voor de extra logistiek. Dus op die manier werken vraag en aanbod aan verandering. We leveren tot groepen van maximaal 45 personen.’
‘Afwassen doen we bij ons in het restaurant met een vaatwasmachine. Soms ook met de hand omdat ik dat advies kreeg van de leverancier van de tiffins dat de stickers er anders misschien af zouden komen. We vragen de klant wel om het zelf al te spoelen, of af te vegen. Waardoor het voor ons makkelijker en hygiënischer is om schoon te maken. En de klanten moeten de tiffins goed dichtklikken. Onze klanten zijn bedrijven, de cultuursector en retraite-achtige evenementen. De tiffins zijn individueel verpakt dus men kan die meenemen en eten wanneer ze willen.’
‘De tiffins komen uit India dat is goedkoper dan productie in Nederland. Iedereen heeft daar een tiffin. Kinderen gaan naar school met een tiffin.’
Wat zijn de eerste resultaten en waarom werkt het?
‘We hebben enorm veel wegwerpverpakkingen bespaard de afgelopen vijf jaar. Ik heb helaas niet bijgehouden hoeveel precies. Juist omdat het zo persoonlijk is, komen mensen sneller terug. De reacties van mensen op onze aanpak zijn heel enthousiast. Veel mensen willen de tiffins eigenlijk kopen, ze voelen dat er veel aandacht aan besteed is.’
Voor welke uitdagingen stonden jullie?
‘De uitdaging zit vooral in de logistiek en de administratie. Ons bedrijf is klein. In het begin deed ik alles alleen, maar ik heb ook twee kleine kinderen. Als je het zo kleinschalig en persoonlijk doet, voelt het niet alsof het werk is. Maar de administratie vond ik wel veel werk. Ik raakte tiffins kwijt omdat ik niet goed genoeg documenteerde. En ik was veel onderweg. Nu kan ik door hogere prijzen te rekenen iemand inhuren die voor me fietst.’
‘We willen allemaal dat het goed gaat met de wereld. We willen goed voor de planeet zorgen, maar met de snelheid waarmee we leven is dat heel moeilijk. Het komt niet altijd uit qua prijs en qua tijd. De snelle maatschappij in Nederland is het probleem. Nu ik een eigen bedrijf heb, besef ik wel waarom mensen wegwerpverpakkingen gebruiken. Je gooit het weg en je bent er vanaf. Toen ik alles herbruikbaar deed, heb ik mezelf helemaal over de kop gewerkt. Zowel aan de aanbod- als vraagzijde moet men veranderen. We hebben nu voor Too Good To Go en snelle afhaalbestellingen bij het restaurant ook kartonnen bakjes met een plastic coating. Een aantal vaste klanten krijgen tiffins. Van hen weet ik dat ze het terugbrengen. Een vaste klant heeft nu zes tiffins thuis liggen. Op gegeven moment stuur ik daar dan een appje over. Mensen zijn er op grote schaal misschien nog niet klaar voor, daarom heb ik het nu geografisch wat dichterbij gehouden.'
Welke stappen willen jullie nog zetten?
‘Idealiter wil ik twee keer in de week een tiffinservice aanbieden. Ik huur dan iemand in die voor mij fietst. Die kosten moeten verrekend worden in de prijs van de tiffin. Het is voor nu te tijdsintensief om dit op grote schaal aan te bieden. Maar voor grotere partijen denk ik: stel je voor dat er een soort subsidie vanuit de overheid zal komen, dan kan dit werken. Een startkapitaal om tiffins aan te schaffen zou perfect zijn. Ideaal zou zijn om uiteindelijk zo rond de honderdvijftig tiffins in bezit te hebben.’
‘Een tijd terug heb ik gekeken naar een leasebakfiets, maar dan eentje die voor 'vracht' is bestemd. Dus afgesloten. Dit oogt professioneler en is hygiënischer dan de open bakfiets die ik nu gebruik. Zo nu en dan vervoer ik hier ook mijn kinderen in. Met zo'n gesloten bakfiets zou ik veel meer tiffins kunnen vervoeren dan nu. Ook blijven ze warmer, vooral in de winter. Ik zou dan iemand inwerken en inhuren die kan bezorgen en dezelfde dag de tiffins weer komt ophalen. Dit zou perfect zijn. Want op deze manier kunnen we met elkaar een lunchservice bieden vooral gericht op bedrijven is. Geheel verpakkingsmateriaalvrij, veganistisch en dus duurzaam. Dat zou echt een droom zijn!’
‘Voor zover ik weet kom ik binnenkort niet in aanmerking voor subsidies, maar je kan nu als bedrijf wel een veganistische of vegetarische lunch makkelijker aftrekken als zakelijke kosten. Dat opent perspectief om bij meer kantoren mijn verpakkingsvrije lunch aan te bieden.'
Drie tips voor een succesvolle omslag naar herbruikbare bekers bij afhalen en bezorgen:
- Haal inspiratie uit bestaande voorbeelden zoals de tiffins in India
- De herbruikbare verpakkingen creëren een goede klantervaring waardoor je ook klantenbinding krijgt
- Bekijk of je verschillende oplossingen nodig hebt voor verschillende contexten. Denk aan een individuele afhaalportie versus de catering van een groot evenement