Hoe maakten jullie de omslag en waarom werkte het?
‘We zijn gewoon begonnen. Het systeem werkt erg simpel. Klanten scannen de QR-code op de bakken of soepkommen en dan verdwijnen deze bij ons uit de voorraad. Als ze het eten op hebben, brengen ze de verpakking terug naar ons of een andere plek waar ze werken met Vytal. Klanten betalen alleen als ze een bakje of soepkom niet terugbrengen. Wij hebben in het verleden gewerkt met alternatieven die werden opgehaald en weer gewassen, dan werkt dit makkelijker. Teruggebrachte bakjes gaan gewoon in de afwasmachine, die apparatuur hebben we ook zelf en de kosten zijn te overzien.’
Voor welke uitdaging stonden jullie?
‘Naast gezonde voeding, willen we het ook goed doen voor onze omgeving. Daar past wegwerpplastic eigenlijk niet bij. Daarom zijn we al langer op zoek naar een alternatief zonder plastic, maar dat hebben we simpelweg nog niet gevonden. Er zit bijna altijd wel een plastic coating overheen.’
‘We hebben eerder een test gedaan in Rotterdam met een herbruikbaar systeem. Klanten konden hun gebruikte bakjes weer bij ons inleveren. Bij dit systeem werden de vieze bakjes opgehaald en wij kregen schone bakjes terug. Maar hier was zo weinig vraag naar dat we er weer mee zijn gestopt.’
‘Bij het systeem waar we nu mee werken, Vytal, brengen klanten hun bakjes en soepkommen bij ons terug en wij wassen ze af. Ook hier zien we nog niet zo’n grote aantallen. Klanten willen het best duurzamer aanpakken, maar zijn nog niet bereid daar consequenties aan te verbinden. Ze gaan toch voor de weg van de minste weerstand. Een app installeren voor de herbruikbare optie of eigen bakjes meenemen zijn drempels voor consumenten. Maar straks werpt de overheid een nieuwe drempel op: ze gaan betalen voor wegwerpplastic en dat willen ze niet. Kijk naar de plastic tasjes, veel minder mensen maken hier gebruik van sinds ze ervoor moeten betalen.’
“Mensen betalen alleen als ze hun bakje of soepkom niet terugbrengen, dat werkt! Kijk naar de plastic zakken: consumenten willen hier niet voor betalen.”
Wat is de volgende stap?
‘Wij geloven dat dit concept werkt. Nu gebruiken wekelijks een aantal klanten de Vytal-optie, maar tel je dit op over 14 vestigingen per jaar, dan zijn dat toch een heleboel verpakkingen. Maar we moeten over een tipping-point heen. Wij zijn nu één van de eersten die hiermee starten en de bekendheid moet nog groeien. Ik denk dat als dit gebeurt er steeds meer mensen gebruik van gaan maken.’
‘Het belangrijkste is dat dit systeem wordt opgeschaald en groot wordt gelanceerd. Als meer plekken hiermee werken, kunnen klanten hun bakjes ook op meer plekken inleveren. Dit verlaagt de drempel en zorgt voor meer bekendheid. Zo gaat het balletje rollen.’
‘Wij laten onze klanten zien dat ze bij ons gebruik kunnen maken van een herbruikbaar systeem. Dat doen we met posters, maar ook online via sociale media. Tegelijkertijd blijven we zoeken naar een plasticvrij alternatief, dat gaat er vast nog komen. Ook overleggen we met leveranciers in onze supply chain om minder troep te gebruiken, het is belangrijk om hierbij iedereen te betrekken. Zo gebruiken we ook in onze centrale keuken herbruikbare bakken. Zo wordt er niet onnodig nieuw plastic geproduceerd.’
3 tips voor een succesvolle omslag naar herbruikbare verpakkingen:
- Probeer uit welk systeem het best voor je werkt. Voor ons werkte een systeem waarbij gebruikte bakjes werden opgehaald en geruild voor schone bakjes niet. Te veel logistiek ook.
- Laat klanten zien met welk systeem je werkt en leg uit waarom je dat doet.
- Blijf zoeken naar plasticvrije alternatieven.