Voor welke uitdaging stonden jullie?
‘Bij The Spot is al zo’n zeven jaar ons doel om oceaanvriendelijk restaurant te zijn. Het gebruik op en rond ons terras van plastic dat makkelijk wegwaait, moest worden verminderd. Dat betekende: niet langer plastic producten als rietjes, honingstaafjes en melkcupjes op het terras. Dit kreeg een extra boost met het initiatief Plasticvrij Terras Nederland, een paar jaar terug. Toen gingen wij echt alle wegwerp-plasticverpakkingen weren, dus haalden we ook bijvoorbeeld ijsjes al voor het uitserveren uit de plastic omhulsels. Waar we nog geen oplossing voor hadden, en wat vooral in coronatijd een vlucht nam, waren de meeneembekers voor dranken zoals koffie, thee of chocomel. Die werden natuurlijk veel verkocht, toen klanten als gevolg van coronaregels niet ter plekke mochten consumeren. We zochten naar een manier om bekers mee te kunnen geven, zonder dat er plastic in het milieu, en in ons geval op het strand en in zee, terechtkomt.’
“Het werkt! Dat blijkt uit hoe weinig nieuwe bekers we hoeven in te kopen”
Hoe maakten jullie de omslag en waarom werkte het?
‘We sloten ons aan bij het retoursysteem van WeCup. Klanten die bij ons bijvoorbeeld koffie kopen om mee te nemen, betalen 1 euro statiegeld en kunnen hun beker als die leeg is inleveren. Dat kan bij ons of bij een van de andere horeca die zijn aangesloten bij WeCup. Klanten kunnen zelf kiezen of ze er ook een deksel bij willen kopen (€ 1,50) die ze kunnen hergebruiken. Het werkt! Dat blijkt uit hoe weinig nieuwe bekers we hoeven in te kopen. Verreweg de meeste klanten leveren hun beker na gebruik netjes weer in. Daarbij reageren zij positief op het initiatief. Sommige mensen willen de beker houden en kopen ook een deksel.’
‘Naast dat we hiermee de hoeveelheid wegwerpplastic terugdringen, heeft het systeem ook een voorlichtingsfunctie. De consument heeft vaak geen weet van de nieuwe regelgeving op het gebied van plastic wegwerpbekers en -bakjes. Veel mensen denken dat de standaard koffiebekers van papier zijn en hebben tot op dat moment geen idee dat er plastic in zit. Ons personeel vertelt bij het afrekenen van een meeneemdrankje dat we door regelgeving dit retoursysteem hanteren. Zo maken we mensen ervan bewust dat het belangrijk is wegwerpplastic terug te dringen.’
Wat is de volgende stap?
‘We willen graag een voorbeeldrol vervullen in het streven naar een plasticvrije kust. En daar is, los van wat we nu al doen, nog veel te winnen. Er zijn nog grote stappen te maken, bijvoorbeeld op het gebied van bakjes voor afhalen of bezorgen. Veel kartonnen verpakkingen voor bijvoorbeeld salades bevatten een plastic randje of coating. Hier moeten we veel meer inzetten op bring your own. Daarnaast willen we ook nog een statiegeld-/retoursysteem voor bijvoorbeeld wijn en bier (voor als mensen dit bij ons halen om op het strand te drinken). Mijn tip voor andere horecaondernemers is om je hele assortiment goed onder de loep te nemen. Dan zie je dat er voor heel veel plastic verpakkingen alternatieven zijn. Ga er creatief mee om, dan zet je vanzelf grote stappen.’
3 tips voor een succesvolle omslag naar herbruikbare verpakkingen:
- Kies voor een retoursysteem met 1 euro statiegeld. Klanten brengen voor dat bedrag de beker graag terug, of nemen hem zelf in gebruik voor meeneemdrankjes in de toekomst.
- Vertel aan uw klant waarom u dit doet; veel mensen weten niet van de regelgeving en vinden dit een sympathieke oplossing.
- Kijk niet alleen naar meeneembekers, maar organisatiebreed welke kansen er zijn om uw plastic verpakkingen terug te dringen. Zet daarbij in op bring your own.