Voor welke uitdaging stonden jullie?
“Voor we met YoYoBoostReuse werkten, gebruikten we eigenlijk alleen wegwerpverpakkingen. Dit zorgde voor veel afval en dat wilden we natuurlijk verminderen. Maar porselein was geen goede optie omdat de meeste bestellingen worden meegenomen terug naar de werkplekken in het gebouw.”
Hoe maakten jullie de omslag en waarom werkte het?
“We hebben samen met YoYoBoostReuse uitgezocht wat voor onze locatie werkt en hoe onze ecologische voetafdruk eruitziet. Zo zijn we, op de sausbakjes en wegwerpwikkels voor sandwiches na, volledig overgestapt op herbruikbaar. Dat werkt eigenlijk heel simpel. Klanten bestellen wat ze willen hebben en krijgen dit in een herbruikbaar alternatief. Van borden en bekers tot soepkommen en bestek. Na gebruik leveren ze dit weer in bij een van de inleverpunten.”
“Zelfs de zakken in de inleverstations waar onze klanten hun herbruikbare servies, bekers en borden weer terugbrengen, zijn herbruikbaar. Toen we hier net mee begonnen, gebruikten we nog gewone vuilniszakken. Ook daar wilden we van af, we willen naar zero-waste. YoYoBoostReuse heeft hiervoor een oplossing bedacht: afwasbare zakken voor de inleverstations.”
“Maar de belangrijkste reden waardoor dit systeem werkt, is omdat onze return rate zo hoog is. Klanten brengen bijna alles terug, we zitten bijna op 100 procent. Dat betekent dat we niet steeds nieuwe borden of bekers hoeven aan te schaffen, maar gewoon hergebruiken wat we terugkrijgen.”
“De belangrijkste reden waardoor dit systeem werkt, is omdat onze return rate zo hoog is. Klanten brengen bijna alles terug, we zitten bijna op 100 procent. ”
Hoe hebben jullie dit voor elkaar gekregen?
“Om het laagdrempelig te houden en omdat de de meeste van onze klanten hier uit het gebouw komen gebruiken we geen statiegeldsysteem. Maar dan is het wel belangrijk dat klanten weten waarom ze hun bord weer inleveren. YoYoBoostReuse heeft ons geholpen met banners en heeft mij ondersteund in het trainen van het personeel om het systeem goed uit te leggen. Ook zijn de inleverpunten niet te missen door hun paarse kleur.”
“We hebben maar een klein team en hadden in het begin meerdere inleverpunten verspreid door het gebouw neergezet. Dat kostte te veel tijd om op te halen, dus hebben we nu minder inleverpunten. Zo houden we het werkbaar voor het team.”
Wat is de volgende stap?
“Iets waar we nog steeds tegenaanlopen: we hebben een kleine vaatwasser die nu constant draait. Het zou duurzamer en efficiënter zijn om een grotere aan te schaffen, dan zijn we minder tijd, energie en water kwijt aan afwassen. Dat staat nog op de planning. Ook gebruiken we dus nog wegwerpwikkels voor sandwiches en wegwerpverpakkingen voor saus. Ook hiervoor willen we een herbruikbare oplossing.
4 tips voor een succesvolle omslag naar herbruikbare verpakkingen:
- Breng in kaart wat je wil bereiken en houd je resultaten bij.
- Onderzoek welk systeem het best bij je bedrijf en de doelstellingen die je wilt halen past.
- Zorg dat je personeel enthousiast is, zodat zij dit ook weer overdragen op je klanten.
- Wees flexibel, zeker in de eerste maanden, om aanpassingen en verbeterpunten snel door te voeren.